hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا دیسک کمر درمان می شود؟

آیا دیسک کمر درمان می شود؟

یک متخصص ارتوپدی، با بیان اینکه ستون فقرات انسان در ناحیه کمر از پنج مهره تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: بین این مهره ها یک ماده لغزنده به نام دیسک وجود دارد و به کمر اجازه انعطاف و خم و راست شدن می دهد.
محسن مردانی در گفت وگو با ایسنا، کمر را ستون بدن انسان دانست و اظهار کرد: کمردرد باعث ایجاد اختلال جدی در زندگی افراد می شود و لذا ۸۰ درصد مردم در طول عمرشان حداقل یک بار کمردرد را تجربه کرده اند و لذا توجه به آن ضرورت دارد.
وی با اشاره به علل ایجاد درد در کمر، تصریح کرد: درد در ناحیه کمر به واسطه عوامل و دلایل متعددی ایجاد می شود، اما مهمترین و شایع ترین کمردردها منشا عضلانی و فاسیایی دارند، یعنی عضلات ناحیه کمر(پارا اسپاینال) دچار اسپاسم شده و این اسپاسم در همان ناحیه درد موضعی ایجاد می کند.
این متخصص ارتوپدی، با بیان اینکه معمولا گرفتگی و درد کمر با بلند کردن اجسام سنگین بروز پیدا می کند، گفت: منشا این نوع کمردردها عضلات اطراف ستون فقرات است و معمولا بیرون زدگی دیسک محسوب نمی شود. در واقع دردهای ناشی از گرفتگی عضلات کمر ناگهانی شروع می شود و با فشار دادن عضلات اطراف ستون فقرات، در یک نقطه درد خیلی شدید ایجاد می شود.
مردانی، تزریق کورتون، مصرف مسکن، فیزیوتراپی و استراحت دو تا سه هفته ای را روش های درمان کمردرد دانست و اضافه کرد: یکی از مهمترین بیماری های اطراف ناحیه کمر که منجر به درد کمر می شود، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای کمری است.
وی با بیان اینکه ستون فقرات انسان در ناحیه کمر از پنج مهره تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: بین این مهره ها یک ماده لغزنده به نام دیسک وجود دارد و به کمر اجازه انعطاف و خم و راست شدن می دهد لذا در سنین میانسالی قوام دیسک دچار بیرون زدگی شده و به داخل کانال نخاعی فشار وارد می کند. این بیرون زدگی بر روی ریشه های عصبی فشار وارد و ایجاد درد می کند.
این متخصص ارتوپدی، مهمترین علامت بیرون زدگی دیسک را دردهای تیرکشنده(رادیکولار) دانست و بیان کرد: تغذیه و وزن نقش مهمی در بیرون زدگی دیسک دارد، یعنی اگر فرد به واسطه تغذیه نامناسب دچار اضافه وزن شود، هم تاثیر مستقیم بر گرفتگی های عضلانی و هم بر بیرون زدگی دیسک می گذارد. توصیه می شود افراد برای دچار نشدن به دردهای کمری، تغذیه مناسب داشته باشند.
مردانی، با بیان اینکه محل خواب نباید بیش از حد سفت و بیش از حد فنری باشد، یادآور شد: نحوه خوابیدن بستگی به وضعیت بیمار دارد و بهتر است در حالتی که کمترین درد از ناحیه کمر احساس می شود، بخوابد. افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک هستند، به استراحت مطلق نیاز ندارند و استراحت نسبی کفایت می کند. استراحت طولانی مدت نه تنها کمکی به بهبود دیسک نمی کند، بلکه با تحلیل عضلات اطراف ستون فقرات موجب تشدید درد می شود.
وی فیزیوتراپی را یکی از درمان های موثر در بهبود دیسک دانست و عنوان کرد: فیزیوتراپی به تقویت عضلات اطراف ستون فقرات کمک می کند و این تقویت عضلانی موجب بهبود درد می شود. افراد دارای مشکل بیرون زدگی دیسک باید سبک زندگی خودشان را اصلاح کنند و بعد از هر نیم ساعت نشستن، به کمرشان استراحت دهند و تحرک داشته باشند.
این متخصص ارتوپدی، روش های درمان بیرون زدگی دیسک را معمولا غیر جراحی دانست و اضافه کرد: درمان بیماران را با استراحت و فیزیوتراپی شروع می کنیم و زمانی که علائم کمردرد از بین رفت، مشکل برطرف می شود.
مردانی، با بیان اینکه مسائل روانی و عصبی ارتباط معناداری با دردهای ناحیه کمر دارد، خاطرنشان کرد: در اطراف کمر پایانه های حسی وجود دارد و اگر یک فرد از نظر عصبی تحت فشار باشد، دردهای اطراف کمر را بیشتر احساس می کند. در چنین مواردی داروهای آرام بخش و فیزیوتراپی و استخر بسیار مفید است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد